Wednesday, November 11, 2009

mencari kekuatan itu...


"boleh saya tanya?.. bagaimana hendak mengajak orang lain buat kebaikan..??"
soalan ini diajukan oleh salah seorang peserta kem saya, mantap..

walaupun dia hanyalah seorang pelajar biasa dan dari sekolah biasa..


sebenarnya, untuk mengajak masyarakat ke arah kebaikan bukanlah satu benda yang mudah..

ustaz saya pernah pesan..

"seorang dai'e itu seperti mengetuk pintu hati seseorang..
kadang2 dia ketuk perlahan pintu tu dan mungkin juga sampai akhir hayatnya..

kadang2 kuat, dan kadang2 kejap ketuk kejap rehat tepi pintu tu.. then ketuk pintu itu kembali..
orang yang berada dalam pintu itu pula (mad'u), boleh juga dia malas buka..
atau pun dia saja biarkan pintu tu diketuk.. 'nanti la aku bukak'..

atau disebabkan pintu itu selalu diketuk,
teringin pula dia hendak buka pintu tu dan bertanya... 'siapa tu....??'..."


Dari sini lah kita ambil kesempatan untuk mulakan tugas dakwah kita..

tunjukkan qudwah hasanah yang baik, tegur secara berhikmah, raikan dia dengan sebaik mungkin supaya pintu itu takkan tertutup kembali...

ada orang tak puas hati dan mengadu pada saya..

"cakap bagus je dia tu, nasihat orang jangan couple.. tapi dia 2 x 5 je.."
situasi ni memang sering berlaku..

salah satu sebab ini terjadi kerana ilmu yang kita dapat hanyalah untuk menegur orang tanpa mengaplikasikan ilmu itu pada diri sendiri..

niat untuk menegur orang dah baik, tapi yang paling penting..

proses diri dahulu, sambil proses diri, tegur orang lain juga..


Rasulullah sendiri pesan pada umatnya..

"sampaikanlah ajaranku walau satu ayat.."

dalam melalui proses..

perlu ada kekuatan rohani, sentiasa ada pergantungan dengan Allah..

saya akui, bukan senang sebenarnya untuk buang benda2 buruk yang sudah sebati dalam diri kita..


pernah juga sewaktu zaman sekolah saya dahulu kawan selalu tegur saya waktu saya nakal dahulu..

alasan yang saya selalu beri..

"aku takde kekuatan arr nak berubah sekarang, ko ingat senang ke? nanti la aku dah ade kekuatan baru aku buang semua nih.."

memang bukan senang untuk buang semua itu..

tapi hanya tunggu kekuatan tanpa usaha untuk buang..

akan jadikan kita semakin kuatkah?
semakin hari dosa itu akan sebati dengan darah daging kita..

lama2 makin susah untuk membuangnya..

coupling, mostly kita akan bagi alasan 'tunggu ada kekuatan...'

tiap2 hari message si dia, bergayut di telefon, melayan rindu...
makin hari jadi makin sayang..

hati kita makin kuatkah untuk buang semua tu..??

'kekuatan usah ditunggu, tapi harus dibina dengan sendiri...'

walaupun susah untuk buang, tapi cuba pujuk diri..

berkorban di dunia yang sementara untuk mendapat redha Allah yang hakiki..
jangan malu jika berbuat salah, kerana kesalahan itu mengajar kita sentiasa berhati2 supaya kita tak ulangi kesalahan yang sama..
jangan malu bertanyakan pendapat tentang hukum islam, kerana ia akan sentiasa mengingatkan kita dengan siksaan Allah..
jangan malu untuk mengamalkan sunnah2 islam, kerana itulah yang terbaik di sisiNya..


ada masa saya akan sambung lagi..

yang baik itu datang dari Allah, yang lemah itu datang dari saya sendiri..
wallahua'lam..

No comments: